Wednesday, January 30, 2002

چند وقت پیش کتابی خوندم با نام "مو لای درز فلسفه" که نویسنده "اردلان عطار پور" که نگاهی طنز به تاریخ فلسفه و سخنان و افکاری از فیلسوفان مشهور که بر سر زبان هاست انداخته.
البته کتاب کوچکی بود و شاید در نوع خودش ساده ولی برای من تو فصل امتحانات و بخصوص وقتی که یک مباحثی هم از فلسفه تو درسام داشتم بهم چسبید حالا یک قسمت هایی از اون رو اینجا براتون میارم:
ولتر
.... خدا بیامرز گفته "من با تو مخالفم، ولی حاظرم جانم را بدهم تا تو حرفت را بزنی"
بعد از آن هر کسی خواست درباره آزادی حرف بزند متاثر از همین حرف ولتر بود.
مثلا عده ای گفتند: من با تو مخالفم و جانم را می دهم تا تو حرفت را نزنی.
دار و دسته دیگر گفتند: من با تو مخالفم و جانت را هم بدهی نمی گذارم که حرفت را بزنی.
بعضی ها گفتند: من با جانت مخالفم، ولی جانم را می دهم که آزادانه وصیت کنی.
..
بعضی از آموزگارها هم گفتند: من با حرف تو موافقم، اما حرف بی حرف. دارم درس می دم.
...

No comments: